Varför denna blogg?

Om konsten att försöka leva ett klimat & miljövänligt liv.

söndag 2 oktober 2011

Recept Rödbetsoppa

För några veckor sedan gjorde jag soppa till ca 80 personer i kyrkan.
Flera har frågat efter recept. Från en av alla mina favoritkokböcker "Annas mat" av Anna Bergenström har jag tagit detta supergoda sopprecept.Jag gör den vegetariska varianten.

BORSJTJ-RÖDBETSSOPPA
ca 6 pers

2 gula lökar
1-2 morötter
2 msk olja
ca 250 g vitkål
3 medelstora råa potatisar
150 g rotselleri
6 medelstora råa rödbetor
1 palsternacka
1 3/4 liter grönsaksbuljong
2 vitlöksklyftor
1-2 msk vinäger eller lite pressad citron

1. Skala och hacka eller strimla löken+vitlöken.
2. Skala morötterna och skär dem i tunna slantar.
3. Strimla vitkålen fint.
4. Strimla potatisarna,rotselleri,palsternacka & rödbetor.
5. Fräs lök + morot i lite olja en stor kastrull eller gryta
6. Häll efter några minuter på buljongen.
Lägg också ner den finstrimlade vitkålen, palsternack, rotselleri- och rödbetsstrimlor.
Spara gärna lite av de strimlade rödbetorna tills soppan är nästan färdig.
7. Koka soppan under lock tills grönsakerna är nästan mjuka. Blanda då ner den sista rödbetan
och koka ett par minuter till.
8. Smaka av, först med vinäger eller citron, sedan eventuellt med salt eller örtsalt och peppar
ur kvarn.

Servera med gräddfilsklick eller creme fraiche och hackad kryddgrönska+gott bröd.

Passa på nu när våra fina svenska rotfrukter är som bäst,billigt blir det också ca 6-7 kr per person om jag räknat rätt,billigare om man odlat själv!!!

//Eva

1 kommentar:

  1. Låter smaskens! Det fanns rödbetor att köpa igår hos mig, men det blev inga kvar till mig!
    Fick barnen ringa Bris ;)
    Stor kram!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om du vill lämna en kommentar, klicka på anonym om du inte har ett konto eller hemsida//Eva